Etiketter

onsdag 22 maj 2013

Språket


Språket

Dialekter? Vissa dialekter är sköna men vissa dialekter förstår man inte. 
Eftersom att dialekterna är så olika  tycker jag att de olika dialekterna visar vem man är och hur man är som person. Det är både bra och dåligt att det finns så många dialekter. De dåliga är att vissa inte förstår vad andra säger som har en annan dialekt än en själv. En av det bra sakerna är ju att det inte blir lika tråkigt, tänk om alla skulle haft samma dialekt hur tråkigt skulle inte det ha varit? 
Själv tycker jag att det är kul med olika dialekter, och att vissa dialekter kan skiljas så mycket i samma land är hur coolt som helst. Dock tycker jag inte man ska överdriva med sin dialekt eller ändra sin dialekt bara för man pratar med någon som har en annan dialekt.   Tillexempel skånskan är en dialekt som många överdriver för att dom tycker det är kul, men det låter bara konstigt. Men även jag kan ändra mitt språk när jag pratar med någon som har en annan dialekt, men bara på skämt. 

Det kallas sociolekt och det är när man ändrar hur man pratar för att man pratar med någon speciell. Tillexempel, man pratar inte likadant med sina kompisar som med sina mor och farföräldrar. Man pratar mer ”slarvigt” med sina kompisar, men pratar man med sina mor och farföräldrar så tänker man mer på sitt språk, man svär inte lika mycket. Själv så är det inte så olika på hur jag pratar med mina kompisar och på hur jag pratar med mina mor och farföräldrar. 

Mitt chattspråk ändras beroende på vem jag snackar med. Jag kan tillexempel använda mig utav förkortningar till vissa men till vissa gör jag aldrig det. Det är också för att anpassa sitt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar